Erilaisia asiakasympäristöjä kahdenkymmenen vuoden aikana nähneenä uskallan väittää, että samaakin ERP-järjestelmää hyödynnetään samoilla tai samankaltaisilla toimialoilla hyvinkin vaihtelevasti. Erityisesti valmistavassa teollisuudessa yksi saattaa tehdä kaiken ERP-järjestelmällä, kun taas toinen implementoi ERP-järjestelmän jatkeeksi erillisen varastonhallintajärjestelmän tai esim. tuotannonohjausta, tai tuotantosolun operointia, helpottavan MES-järjestelmän. Jätän varaston- ja tuotannonohjauksen toiseen kertaan ja kirjoitan tässä lyhyesti tuotannon operatiivisesta raportoinnista. IFS-järjestelmänkin kanssa oli pitkään niin, että tuotannonohjaus ja tuotannon raportointi olivat melko karkeita ratkaisuja, jotka kyllä tiettyyn rajaan saakka mahdollistivat tuotannon suunnittelun ja raportoinnin, mutta joita kuitenkin melko usein jouduttiin jollakin tapaa räätälöimään erityisesti nopeatahtisessa valmistusprosessissa.

Valmistusprosessin raportointiin IFS-järjestelmästä löytyy nykyään Shop Floor Workbench -toiminto, joka on IFS:n ratkaisu tuotantosolun ja työntekijän raportointityökaluksi. Ajatuksena on, että tuotannon työntekijä pystyy tekemään kaikki normaalit työrutiininsa yhden ruudun kautta. Työn aloitus, työohjeet, työkalujen hallinta, työaikaraportointi (myös epäsuorat työvaiheet kuten odotusaika jne.), raportointi tiimin kautta, työkoneiden huollot, materiaaliotot ja -varaukset voidaan kaikki tehdä Shop Floor Workbenchin kautta. Toiminnon käyttöön riittää IFS-kevytlisenssi.

Kuva. IFS Shop floor workbench.

IFS Shop Floor Workbench ei välttämättä ratkaise kaikkia niitä asioita, joita erityisjärjestelmissä on huomioitu, mutta väitän, että IFS-ratkaisukin riittää yllättävän pitkälle. Erillisjärjestelmiä mietittäessä on sitä paitsi hyvä muistaa mistä ERP-järjestelmien suosio 90-luvulla lähti liikkeelle – erillisjärjestelmien monimutkaisista ja vika-alttiista integroinneista.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä sami.heino@aveso.fi tai soita 0451265624