IFS Connect asiakastapahtuma on takanapäin ja on hyvä tiivistää keskeisimmät ajatukset yhteen konferenssista. Alkuun kuitenkin kertaus henkilöille, jotka eivät tällä kertaa päässeet mukaan osallistumaan tapahtumaan. Eli mistä on kyse? IFS Connect Nordics oli Arlandan lentokentän konferenssihotelli Clarionissa järjestetty tapahtuma pohjoismaisille IFS-asiakasyrityksille. Tapahtumaan osallistui noin 550 henkilöä koostuen asiakasyrityksistä, IFS-työntekijöistä ja sponsoreista. Iloksemme pääsimme toimimaan tapahtuman sponsorina.

Tapahtumassa oli lukuisia mielenkiintoisia esityksiä ja puhujia niin IFS:n ylimmästä johdosta kuin asiakasyritysten edustajista. Tapahtuman aloitti Ann-Kristin Sander, IFS Nordicsin johtaja, joka antoi päivityksen IFS Nordicsin viimeaikaisista kehityksistä, jonka jälkeen IFS:n toimitusjohtaja Darren Roos jakoi ajatuksiaan viimeisimmistä markkinakehityksistä ja IFS:n strategisista suunnista. Tämän jälkeen siirryttiin kuulemaan IFS strategiaa tuotteen kehityksessä ja uusien toiminnallisuuksien roadmappiä.

Tapahtuman pääpuhujina pääsimme kuuntelemaan muun muassa Stockholm Exergiä ja Aveson asiakkaan, maailman ensimmäisen IFS Cloud -järjestelmän käyttöönottavan yrityksen – digitaalisen edelläkävijän – Cimcorpin ja heidän johtajansa (Enterprise Architecture & Digitalisation) Pekka Nurmen puheenvuoroa. Puheenvuorossa kuultiin Cimcorpin motivaatiosta siirtyä IFS Cloud -ratkaisuun, heidän muutosmatkastaan sekä siitä syntyvistä hyödyistä.

Aveson Toni Matikan nostot IFS Connect tapahtumasta:

  1. Palvelullistuminen

IFS Palvelu ja IFS Kunnossapito (Service, Maintenance) alueella on ollut IFS Cloud:n aikana paljon toiminnallisia kehitystä. Muutos on luonnollista, koska myös IFS käyttäjien tarpeet muuttuvat. Yritykset muuntautuvat valmistavasta toiminnasta myös palveluntarjoajiksi, koska asiakkaat odottavat tuotteiden lisäksi myös palveluita. Myös kunnossapidon palvelujen tärkeys korostuu, kun yritykset tavoittelevat tehokkuutta ja tuottavuuden kehitystä.  

  1. Palvelunhallinta

IFS Service Management (Palvelunhallinta) on käsite, joka on tullut vasta IFS Cloud:n myötä. Se kattaa asiakaspalvelun, kunnossapidon, kenttähuollon, palveluhallinnan sekä sopimushallinnan. Koskaan ennen ei IFS ole toimittanut yhtä paljon parannuksia IFS Servicve Management:n alueella, kuin 2021 ja 2022 aikana. IFS esitteli Service Management kehityssuunnitelmaa ja sama tavoite tulee jatkumaan tulevissa IFS Cloud 2023 ja 2024 julkaisuissa. Perinteiset Work Order ja Preventive Maintenance toiminnot tulevat uudistumaan tulevien julkaisujen aikana.

  1. Kiertotalous 

Kiertotalous on teema, joka nousee jatkuvasti esille asiakkaidemme kautta, mutta myös mediassa. IFS tulee myös vastaamaan järjestelmäkehityksen ja investoinnin kautta asiakastarpeeseen, kehittämällä ns. ”remanufacturing” tai ”Circular economy disassembly” toiminnallisuutta. IFS esitteli Connect tapahtumassa IFS Cloud Manufacturing moduulin roadmap:ia, jossa otetaan merkittäviä askelia kiertotalouden vaatimaan suuntaan. Järjestelmää kehitetään niin, että IFS käyttäjillä on entistä paremmat mahdollisuudet purkaa itse valmistamansa tuotteensa tehokkaasti samalla ylläpitämällä varastohallinnan ja talousohjauksen integriteetin. IFS Cloud kehityssuunnitelma kattaa myös toisen kiertotalouden sektorin, eli jätteenkäsittelyyn ja kierrätykseen erikoistuvien organisaatioiden, tarpeet, joiden lopputuotteena on komponenttien sijaan raaka-aineet.

  1. IFS Business Process Automation (BPA) 

Konferenssin teknisen alueen yhtenä merkittävimmistä teemoista oli IFS Business Process Automation (BPA) toiminnallisuuden esittely. BPA on käsite, joka on korostunut yrityksissä ohjelmistorobotiikan ja digitalisaation kehityshankkeiden kautta, ja monet yritykset ovat omaksuneet sen käytön myös IT-kehityksessä. BPA:n tulisi olla yksi keskeinen työkalu prosessien tehostamisessa tai järjestelmän automatisaatioasteen nostamisessa. BPA toiminnallisuutta on jo julkaistu IFS Cloud:ssa mutta sitä tullaan kehittämään lisää. BPA:lla voidaan IFS Cloud:ssa konfiguroida automatisoituja liiketoimintaprosesseja, joiden avulla IFS asiakkaat voivat kehittää järjestelmän toimintoja merkittävästi ilman kalliita ja työläitä järjestelmämuokkauksia. 

Kiitokset: 

Loppuun vielä isot kiitokset kaikille järjestäjille, osallistujille, muille sponsoreille sekä Suomen ja Ruotsin IFSidersseille, jotka olivat isossa roolissa tapahtuman järjestämisessä! Tapahtuma oli kaikkiaan mahtava ja oli hienoa tavata kaikkia niin yhteistyökumppaneitamme että uudempia tuttavuuksia. Tämän vuoden tapahtuma oli loppuunmyyty jo hyvissä ajoin, joten voimme kenties odottaa ensi vuodelle vastaavaa IFS-tapahtumaa. Tapahtuman suosio oli korkeaa, joten huomautuksena voimmekin todeta, että myös seuraavaan IFS Connect Nordics tapahtumaan kannattaa olla aikaisin liikkeellä.