Julkaistu IFS:n sivuilla. Alkuperäisen version kirjoittanut Maggie Slowik.
Valmistavan teollisuuden yrityksille ei ole vierasta myrskyisätkään olosuhteet markkinoilla, mutta viime vuosina epävarmuustekijöitä on tullut niin paljon lisää, että kestävimpienkin yritysten olemassaolo voi olla uhattuna nopeasti muuttuvilla ja epävarmoilla markkinoilla. Uudet teknologiat, parannettu suunnittelu ja datan parempi käyttö ovat kuitenkin luoneet yrityksille valtavia mahdollisuuksia sopeutua ja tulla joustavammiksi.
Tämän vuoden valmistustrendeissä ja ennusteissa, IFS:n valmistavan teollisuuden toimialan maailmanlaajuiset teollisuusjohtajat Maggie Slowik ja Andrew Burton kokosivat yhteen keskeisiä markkinanäkemyksiä siitä, kuinka valmistajat voivat tulla kestävämmiksi nykyisillä epävarmoilla markkinoilla.
Ennuste 1: Vuoteen 2024 mennessä ESG Governance on muokannut sitä, missä määrin noin 70 % valmistajista tulee seuraamaan ESG Scope 1- ja 2-päästöjään digitaalisten työkalujen avulla ja parantamaan Scope 3 -mittareidensa tarkkuutta digitalisaatiota hyödyntämällä.
Sekä ESRS että SEC edellyttävät päästöjen raportoimista, ja koska nämä tulevat yhdessä muiden vuosien 2023 ja 2024 välillä tiukentuvien ESG-ilmoitusvaatimusten kanssa, kaikkien valmistajien on varauduttava raportointivalmiuksiin.
Tällä hetkellä näemme kuitenkin, että useimmilla valmistajilla ei ole kykyä seurata laajuuksien 1, 2 ja 3 päästöjä. Tämä johtuu enimmäkseen siitä, että he keräävät edelleen näitä mittareita manuaalisesti tietokannoista ja eri järjestelmistä samalla, kun he käyttävät Exceliä arkistona ja analyysityökaluna.
Vuonna 2023 valmistajat investoivat teknologiaan tosissaan auttaakseen automatisoimaan ja ottamaan käyttöön johdonmukaisia, vertailukelpoisia ja luotettavia hiilimittareita osana parannettuja ESG-ilmoituksiaan.
Ennuste 2: Vuoteen 2024 mennessä suuri osa valmistajista nimeää resursseja yrityksensä digitalisaation kehityksen rooleihin tukemaan digitaaliseen kaksoseen liittyvän strategiansa (Digital Twin Strategy) kehittämistä.
Sovellusten ja koneiden integroinnin edetessä kerättävän tiedon määrä kasvaa eksponentiaalisesti. On arvioitu, että vuoteen 2025 mennessä internetiin on kytketty 41,6 miljardia laitetta. Internetiin liitetään 127 uutta laitetta joka sekunti, mikä johtaa 79,4 Zettatavuun dataa vuoteen 2025 mennessä.
Valmistajat ovat alkaneet ymmärtää datansa tärkeyden; millaista se on ja miten sen avulla tuetaan päätöksentekoa reaaliajassa. Tästä syystä uusia rooleja luodaan datatieteilijöille. He ovat vastuussa tietojen oikeellisuudesta ja ymmärtävät, mistä tiedot ovat peräisin ja miten ne vaikuttavat yrityksen päivittäiseen toimintaan. Valmistajat, jotka implementoivat kyseisiä rooleja liiketoimintaansa, pystyvät hyödyntämään digitaalista voimaa paremmin liiketoiminnassaan kuin ne, jotka eivät sitä tee.
Ennuste 3: Vuoteen 2025 mennessä kaksi kolmesta valmistajasta on parantanut vanhoja tuotannontekijöitään (koneet, laitteet, työkalut, jne.) digitaalisesti, jotta ne voidaan liittää MES-järjestelmiin tuottavuuden parantamiseksi.
Uudet tuotantokoneet ovat huomattavasti helpompia liittää liiketoimintajärjestelmiin. Valmistajat, jotka ovat voineet investoida nykyaikaisiin koneisiin ja liittää ne yritysjärjestelmiinsä, näkevät vaikuttavia tuloksia, ja ne vaikuttavat liiketoiminnan suorituskykyyn.
Kaikki valmistajat eivät kuitenkaan ole tässä onnekkaassa tilanteessa ja monet omistavat edelleen suuria kalliita tuotantokoneita, jotka on rakennettu ennen kuin tietokoneintegraatio tuli vakiona. Nämä valmistusyritykset ovat vaarassa jäädä digitaalisen muutoksen matkalla olevien taakse, elleivät ne ryhdy toimiin modernisoidakseen toimintaansa ja integroidakseen omaisuuttaan laajempaan järjestelmään lisäämällä antureita ja saavuttamalla reaaliaikaisen näkyvyyden omaisuuden suorituskyvystä sekä hyödyntämään ennakoivia ylläpidon ominaisuuksia.
MES-järjestelmistä tunnettuja kyvykkyyksiä lisätään osaksi ERP-järjestelmiä ja valmistavan teollisuuden vaatimukset näille kasvavat koko ajan.
Ennuste 4: Vuoteen 2025 mennessä – 40 % valmistajista käyttää tekoälyä liiketoiminnan päätöksenteon tukemiseen.
Kun valmistajat jatkavat digitaalista muutosmatkaansa ja nyt saatavilla olevan datan määrä on kasvanut eksponentiaalisesti, niin tekoälyn (AI) hyödyntäminen kasvattaa merkittävyyttään ja auttaa muun muassa lisääntyneen tiedon tulkinnassa.
Robotiikan, dronejen ja autonomisten ajoneuvojen fyysisen maailman lisäksi se, mitä emme näe, todella muuttuu ja saa valmistajat maailmanlaajuisesti ajattelemaan ja toimimaan eri tavalla. Tekoäly ja koneoppiminen antavat valmistajille mahdollisuuden tehdä älykkäämpiä, tarkempia ja toteuttamiskelpoisia päätöksiä – mikä mahdollistaa toteuttaa vakiotuotantolinjasta autonomisemman, koska jokainen liikkuva osa voi ajatella itsenäisesti ja toimia tulevaisuuden tietojen, kuten esimerkiksi sääennusteiden ja kulutustottumusten mukaan. Juuri tämä älykäs ajattelutapa antaa valmistajille mahdollisuuden tulla kevyemmäksi ja ketterämmiksi – ja ratkaisevasti omaksua asiakaslähtöisyysstrategiansa.